Vanliga frågor (FAQ)
Frågor om betalning
- Har Shirtcity tagit emot min betalning?
Svar:
Så snart vi har registrerat din betalning skickar vi dig en bekräftelse per e-post. - Till vilket konto ska jag överföra förhandsbetalningen?
Svar:
Shirtcity erbjuder dig möjligheten att betala i förskott från ett antal länder. Om du överför pengar från ett annat land, måste du ange BIC- och IBAN-nummer för att slippa betala en överföringsavgift. Kontakta din bank för att få aktuella uppgifter.Deutschland:Kontoinnehavare IDCOM GmbH & Co. KG Kontonummer 441701307 Clearingnummer(eller clearingnummer)73050000 Bank SPK Neu Ulm - Illertissen IBAN DE30730500000441701307 BIC/SWIFT BYLADEM1NUL Schweiz:Kontoinnehavare IDCOM GmbH & Co. KG Kontonummer 91-422764-0 Clearingnummer(eller clearingnummer)9000 Bank PostFinance IBAN CH77 0900 0000 9142 2764 0 BIC/SWIFT POFICHBEXXX Nederland:Kontoinnehavare IDCOM GmbH & Co KG Kontonummer 441701307 Clearingnummer(eller clearingnummer)73050000 Bank SPK Neu Ulm - Illertissen IBAN DE30730500000441701307 BIC/SWIFT BYLADEM1NUL Akta, ändrade bankuppgifter sen 2021-12-10 - Vad innebär förskottsbetalning?
Svar:
Betalningsmetoden "förskottsbetalning" innebär att vi börjar producera varan först efter att din betalning har kommit fram till oss. Mer information om betalningsmöjligheter får du i beställningsbekräftelsen per e-post. - Vilken betalningsmetod ska jag välja för att min beställning ska bearbetas så snabbt som möjligt?
Svar:
Om du väljer att betala med "kreditkort" eller via "direktdebitering" bearbetar vi din beställning omedelbart, och drar därefter summan. Vid användning av dessa betalningsmetoder är vi inte tvungna att vänta på din inbetalning innan vi kan börja produktionen.
Frågor om butiken
- Finns det ett min. beställningsantal?
Svar:
Vi kräver ingen minimum beställningsmängd. Hos Shirtcity kan du designa och beställa enstaka produkter. Shirtcity är specialiserad på små upplagor utan ett min. beställningsantal. - Hur kan jag ladda upp egna vektorfiler?
Svar:
Under "Mitt konto" kan du ladda upp din vektorgrafik. Denna kommer att kontrolleras utifrån tryckförmåga av vår grafiska service, innan du kan designa egna produkter. - Kan jag trycka en egen logga (t.ex. transparent)?
Svar:
Du kan ladda upp egen grafik som en bild med eller utan transparens, och producera den med digital- eller direkttryck.
Om du föredrar en vektorgrafik i flex- eller flocktryck, måste du ladda upp den under "Mitt konto" och låta vår grafiska service kontrollera den.
Denna kontroll kan dröja 1-2 dagar, men så snart din grafik har godkänts finns den tillgänglig i ditt "Fotobibliotek". Du kan beställa den flera gånger eller inrätta en egen partnerbutik med den. - Priset förändrar sig beroende på tryck. Vad beror det på?
Svar:
Priset baserar på valet av: tryckfärger, tryckmetod, produkt och på antalet tryckområden. Så kan du själv bestämma priset; beroende på vilka inställningar du väljer för produkten uppdateras systemet och det aktuella priset visas. - Ser trycken ut precis på samma sätt i verkligheten som på förhandsgranskningen på hemsidan?
Svar:
Inte till 100%. Observera att bilden är lik produkten men att minimala skillnader kan uppstå vid tryck, t.ex. beroende på relationen mellan tryck och storlek eller vid val av färg. - Trycker Shirtcity även stora upplagor på mellan 500 och 5000 stycken?
Svar:
Nej, Shirtcity är specialiserade på individuella mindre upplagor mellan 1 och 100 stycken.
Ifall du ha en större beställning var vänlig och kontakta våran kundservice.
Frågor om den grafiska servicen
- Hur lång tid tar vektoriseringen av min grafik?
Svar:
Vanligtvis dröjer vektoriseringen 1-2 dagar. Om det av rättsliga eller kvalitativa skäl inte skulle vara möjligt att genomföra vektorisering av din grafik, meddelar vi dig per e-post. - Mitt motiv godkändes inte. Varför då?
Svar:
Varje vektormotiv som laddas upp, kontrolleras och förbereds för aktivering av vår grafiska service. - Varför måste en grafik vektoriseras?
Svar:
Om grafiken ska produceras i flex- eller flocktryck måste den vektoriseras. Grafik som inte har vektoriserats kan endast produceras i digitaltryck (fototryck) eller direkttryck.
Frågor om kvalitet
- Hur hög är kvaliteten på produkterna?
Svar:
Vi arbetar med produkter från flera olika varumärken och ett stort antal leverantörer. Beroende på varumärke och produkt kan det finnas små skillnader, men alla våra textilier och produkter är kontrollerade och godkända. Vi är mycket måna om hög kvalitet och bekväm passform. - Vilka sköteselråd ska jag tänka på?
Svar:
Följ dessa skötselråd för att länge behålla kvaliteten på dina tryckta produkter:
- Tvätta plagget med avigsidan utåt, max. 30 °C
- Kemtvätta det inte
- Torka det inte för hett
- Blek det inte
- Stryk det endast på avigsidan, medelvärme, utan ånga - Vilka tryckmetoder erbjuder Shirtcity och hur bra är de?
Svar:
Shirtcity använder fyra olika tryckmetoder. En översikt med beskrivningar hittar du här.
Frågor om leverans
- Hur höga är leveranskostnaderna?
Svar:
Delsumma till 24,99 € 25,00 € - 99,99 € från 100,00 € Deutschland 3,99 € 4,99 € 6,99 € Delsumma till 24,99 € 25,00 € - 99,99 € från 100,00 € España
France
Italia
Suomi4,99 € 6,99 € 8,99 € Delsumma till 24,99 € 25,00 € - 99,99 € från 100,00 € België
Nederland
Österreich3,99 € 5,99 € 6,99 € Delsumma till 189,99 DKK 190,00 DKK - 749,99 DKK från 750,00 DKK Danmark 30,00 DKK 45,00 DKK 52,00 DKK Delsumma till 244,99 NOK 245,00 NOK - 499,99 NOK från 500,00 NOK Norge 70,00 NOK 90,00 NOK 120,00 NOK Delsumma till 27,99 CHF 28,00 CHF - 59,99 CHF från 60,00 CHF Schweiz 6,99 CHF 9,99 CHF 12,99 CHF Delsumma till 254,99 SEK 255,00 SEK - 999,99 SEK från 1.000,00 SEK Sverige 40,00 SEK 60,00 SEK 75,00 SEK Delsumma till 22,99 £ 23,00 £ - 89,99 £ från 90,00 £ United Kingdom 4,50 £ 6,50 £ 8,00 £ - Hur lång tid tar leveransen till mitt hemland?
Svar:
Här ser du en lista över ungefärliga leveranstider:
Tyskland: 3-5 dagar
Österrike: 3-5 dagar
Schweiz: 5-7 dagar
Storbritanien: 3-6 dagar
Frankrike: 3-5 dagar
Nederländerna: 3-5 dagar
Belgien: 3-5 dagar
Spanien: 4-6 dagar
Danmark: 3-5 dagar
Finland: 3-5 dagar
Sverige: 3-5 dagar
Norge: 4-6 dagar
Italien: 5-6 dagar
USA: 6-12 dagar - Vad innebär "Snabb leverans"?
Svar:
"Snabb leverans" betyder att produktionsavdelningen i regel producerar och leverar din beställning inom 48 timmar (eller två arbetsdagar), plus leveranstid (den varierar från land till land). - Var befinner sig min beställning?
Svar:
Så snart din leverans har skickats iväg får du ett e-postmeddelande av oss som bekräftelse, samt en länk för att kunna följa din beställning. Om du skulle ha problem med att spåra beställningen, var vänlig och kontakta vår kundtjänst via formuläret på hemsidan.
Frågor om min beställning
- Hur kan jag reklamera en produkt?
Svar:
Börja med att utgående från beställningsbekräftelsen eller fakturan kontrollera om det är vi som har gjort något fel. Om du upptäcker att vi har gjort ett fel ersätter vi naturligtvis den felaktigt tryckta produkten.
Var vänlig och kontakta oss via kontaktformuläret på vår kundtjänstsida. Glöm inte att ange ditt beställningsnummer och ladda upp ett foto eller en scannad bild av den felaktiga produkten.
Om du inte har tillgång till en digitalkamera eller en scanner, skicka tillbaka produkten till oss inkl. felbeskrivning och ditt beställningsnummer. Portokostnaderna betalar vi i efterhand. Vi skickar dig en ny leverans så snart som möjligt.
Reklamationsadressen är:
Shirtcity
Edisonallee 5
89231 Neu-Ulm
Germany
Paket som skickats utan porto tar vi INTE emot! Var vänlig och reklamera fel inom 14 dagar efter leveransen. Senare reklamationer kan vi tyvärr inte ta emot. - Hur snart kan jag räkna med att en utlovad ersättning utbetalas.
Svar:
Återbetalningar betalas ut efter ca. 10 dagar. Återbetalning i form av ett tillgodokvitto får man i regel med en gång. - Jag gjorde ett fel när jag beställde. Vad kan jag göra nu?
Svar:
Om din beställning skulle vara felaktig, var vänlig och annullera den omedelbart under "Mitt konto" och gör helt enkelt en ny beställning.
Vi kan tyvärr sällan ta emot önskemål om förändringar per e-post då de beställda artiklarna redan kan vara tryckta. - Kan jag skicka tillbaka eller byta individuellt tryckta varor?
Svar:
Alla våra produkter är producerade speciellt efter kundens önskemål, därför kan de tyvärr inte bytas. Enligt lag omfattas inte varor som producerats extra "efter kundens önskemål" av bytesrätten - Vad är statusen på min beställning?
Svar:
Den aktuella statusen för din beställning kan du följa under ”Mitt konto”. Så snart din beställning har skickats iväg får du ett meddelande per e-post.
Frågor om mitt konto
- Jag har glömt mitt lösenord...
Svar:
Inga problem, här får du ett nytt lösenord. - Varför måste jag registrera mig?
Svar:
I samband med registreringen får du tillgång till alla Shirtcity funktioner. Registreringen är dessutom nödvändig för att vi ska få de personliga upppgifter som vi behöver; t.ex. leveransadress, adress för mottagande av beställningsbekräftelse, fraktmöjligheter och för att kontrollera att dina uppgifter stämmer överens med din profil. Du registrerar dig helt gratis och fritt från förpliktelser.
Frågor om partnerbutiken
- Är min partnerbutik optimerad för sökmaskiner?
Svar:
Ja, din partnerbutik är optimerad av vårt system enligt aktuella SEO-riktlinjer. Förutomdess bör Du dock kontrollera meta-uppgifterna angående din partnerbutik och vid behov anpassa innehållet till din butik.
Dessutom bör du se till att dina desginer och sparade produkter har lämpliga namn, som sökmaskiner kan hitta. Mer tips om detta får du här. - Hur gör jag reklam för min partnerbutik?
Svar:
Ju fler besökare du har i din butik, desto fler beställningar kommer du att få.
Det finns flera möjligheter att uppnå mer trafik i din butik.
Skapa djuplänkar
Det finns ett stort antal möjligheter att skapa djuplänkar för särskilda produkter eller kategorier i din butik. Dessa länkar leder inte bara besökare till din butik, de är även viktiga för sökmaskinerna.
Använd Web 2.0-nätverk
Nyttja sociala nätverk och Web 2.0-sidor för att presentera din butik och dina produkter.
- Använd en karaktäristisk profilbild som gör folk nyfikna.
- Blogginlägg kan vara mycket informativa och hjälpa till att sprida kunskap om dina produkter.
- Kommentarer på olika bloggar, community-sidor och forum gör att uppmärksamnheten för dina produkter ökar. Här gäller: Inga spamkommentarer!
- Publicera foton på folk som använder dina produkter.
- Skapa en facebookgrupp kring din butik, eller var aktiv i andra grupper.
- Använd widgets, applikationer och sociala bokmärken för att göra reklam för butiken.
Reklam med nyckelord
Med hjälp av Google Adwords, Yahoo och Microsoft, kan du skapa nyckelordsannonser (eller Adwords-annonser) och så köpa trafik. Beronde på bud per klick, kan du själv bestäma hur mycket du tycker att en beställning är värd. - Hur kan jag öka min försäljning?
Svar:
Butik och metatexter
För att komma högre upp bland sökmaskinernas träffar måste du optimera metatexterna och butiksbeskrivningen enligt SEO-riktlinjer.
Produktbeskrivningar
Använd uttrycksfulla produktbeskrivningar, så att kunder och sökmaskiner lättare hittar rätt.
Bra innehåll
Koncentrera dig på kvalitet istället för kvantitet. Skapa fina produkter med snygg design.
Bra ämnen
Skapa produkter som relaterar till aktuella ämnen och koncentrera dig, förutom designen av klassiska T-shirts, på en egen nisch som inte andra butiker erbjuder. - Måste jag betala moms på provisionen jag tjänar?
Svar:
Provisionerna betalas ut netto, utan statlig mervärdesskatt. Man måste inte betala omsättningsskatt.
Om ett skattenummer finns så kan partner som måste betala omsättningsskatt få provisionen utbetalad inkl. omsättningsskatt.
(Detta år bara möjligt inom Tyskland.) - Måste jag betala skatt på min provision?
Svar:
De intäkter som man tjänar med provisionen måste anges till skatteverket. Kontrollera med en revisor hur du ska redogöra för provisionen. - När och hur betalas min provision ut?
Svar:
Vi betalar ut provisioner vid slutet av varje kvartal (alltså i slutet av april, juli, oktober och januari).
För att vi ska kunna betala ut provision måste du ha minst 450 SEK på ditt tillgodokonto.
Pga. nödvändiga ekonomiska säkerhetsfrister görs utbetalningen 14 dagar efter den sista dagen i kvartalet.
Utbetalningarna görs per överföring eller via PayPal.
Frågor om ShirtcityClub
- Är det smartare att göra reklam för min profil eller mina designer online?
Svar:
Du bestämmer själv för vilka av dina sidor du gör reklam för. Vi rekommenderar dock att du gör reklam för "Design Landing Pages", då dessa sidor oftast ger bäst försäljningssiffror. Ju fler bakåtlänkar du bygger upp för dina designsidor på internet, desto högre upp visas dessa i sökmaskinerna. - Är mina designsidor optimerade för sökmaskiner?
Svar:
Dina designer i ShirtcityClub är optimerade enligt aktuella SEO-kriterier. För att uppnå en bättre position bland sökmaskinerna, bör du skapa backlinks till dina designer. Du kan läsa mer om det här. - Behåller jag rättigheterna för mina uppladdade motiv?
Svar:
Ja, du behåller rättigheterna till dina uppladdade motiv. Genom att ladda upp egna motiv gör du det möjligt för oss att sälja dessa i kombination med våra produkter. Du kan när som helst radera dina motiv från Shirtcitys system. - Hur hög är provisionen för sålda T-shirts med min design i ShirtcityClub?
Svar:
För varje såld produkt med din design kommer 45 SEK att överföras till ditt provisionskonto. - Hur kan jag öka min försäljning?
Svar:
Vi tipsar om hur du kan du öka din försäljning:
- Gör design som relaterar till aktuella ämnen, t.ex. om sånt som ofta förekommer i media.
- Gör design om ämnen som inte förekommer så ofta i ShirtcityClub, så kommer din design verkligen att synas.
- Gör design som relaterar till din hemort. Om ingen annan erbjuder denna typ av "insiderdesign", kommer dina designer i ShirtcityClub att dyka upp bland de vanligaste träffarna på Google.
- Koncentrera dig inte enbart på ett tema, försök att att skapa designer inom olika kategorier.
- Gör reklam för din designprofil eller din "design målsida" på webben. - Kan mina designer visas i ShirtcityClub även om jag inte har en partnerbutik?
Svar:
Ja, du kan även skicka in din grafik direkt till ShirtcityClub. - Kommer min design alltid att vara aktiv i ShirtcityClub?
Svar:
Vi förbehåller oss rättigheterna att ta upp och att inaktivera designer. Att vi avlägsnar designer kan har olika orsaker:
- I jämna mellanrum raderar vi designer som säljer dåligt eller överhuvudtaget inte.
- Motivet säljer dåligt jämnfört med liknande designer.
- Desinger blir raderad ur överfyllda kategorier för att förebygga dubbla innehåll och kannibalisering.
- Mindre kreativa designer kan också bli raderad ifall det dyker upp bättre alternativ.
Principiellt gäller för oss kvalite framför kvantitet!
Kreativa motiv har bättre chans att läggas till längre tid.
Det är inte tillåtet att ha flera accounts utan en aktiv partnershop. - Vad händer om flera designs beställs på en T-shirt?
Svar:
Man får endast provision för den design som trycks först och som har högst rangordning - FIRST WINS.
Trycken bedöms i följande rangordning:
Framsida
Baksida
Vänster ärm
Höger ärm
Denna "FIRST WINS"-regel tar bara hänsyn till designs. Personliga texter och foton räknas inte som design och påverkar inte designens provision. - Vad kostar klubbens startavgift?
Svar:
Startavgiften för klubben är 47 SEK (5€) och debiteras varje gång en ny design aktiveras i Shirtcity Club. Avgiften dras direkt från ditt provisionskonto. Detta gäller inte för designer i din partnerbutik.
The information below is required for social login
Logga in
Skapa nytt konto